Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Bogdan Kicka
Bogdan Kicka | 

AI zmienia rynek pracy w Europie. 68 proc. pracowników obawia się redukcji etatów

13

Wprowadzenie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI) budzi zarówno entuzjazm, jak i niepokój wśród pracowników i przedsiębiorców. Wyniki badań przeprowadzonych przez firmę doradczą EY w marcu 2024 r. ukazują, jak postrzegane są możliwości i zagrożenia wynikające z implementacji AI w różnych sektorach europejskiej gospodarki.

AI zmienia rynek pracy w Europie. 68 proc. pracowników obawia się redukcji etatów
AI zmienia rynek pracy. (Getty Images, Tanaonte)

Z badania EY wynika, że 73 proc. pracowników miało już kontakt z narzędziami AI. Co ciekawe, aż 38 proc. respondentów zetknęło się z tą technologią w życiu prywatnym, a 23 proc. miało doświadczenie zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Technologia ta cieszy się większą popularnością wśród menadżerów – aż 84 proc. kadry zarządzającej korzystało z narzędzi AI, podczas gdy wśród pracowników niższego szczebla odsetek ten wynosi 67 proc.

W raporcie podkreślono, że jedną z głównych barier w implementacji AI w firmach są restrykcyjne polityki wewnętrzne. Tylko 52 proc. pracowników ma możliwość korzystania z narzędzi AI w miejscu pracy.

Dodatkowym problemem jest złożoność procesu wdrożenia – aż 67 proc. ankietowanych wskazuje, że to właśnie ta kwestia stanowi największe wyzwanie przy wprowadzaniu sztucznej inteligencji do firm.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Artyści i twórcy stracą pracę przez sztuczną inteligencję? Prawo za tym nie nadąża

Korzyści z wdrożenia AI

Z raportu wynika, że 45 proc. firm, które zdecydowały się na implementację AI, zauważyło pozytywne zmiany w swoich strukturach, takie jak wzrost przychodów, redukcję kosztów bądź oba te zjawiska jednocześnie. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji przyczyniły się również do poprawy w kluczowych obszarach takich jak IT (35 proc.), marketing (30 proc.) oraz cyberbezpieczeństwo (27 proc.).

Mimo to, 68 proc. badanych pracowników wyraziło obawy, że użycie AI może prowadzić do redukcji miejsc pracy. Ponad połowa, bo 53 proc., stwierdziła, że rozwój tej technologii ma bezpośredni wpływ na ich codzienne obowiązki zawodowe, a 65 proc. pracowników obawia się, że ich zadania mogą w przyszłości zostać w pełni przejęte przez sztuczną inteligencję. Wśród menedżerów odsetek ten wynosi aż 72 proc.

Niski poziom podnoszenia kompetencji w zakresie AI

Jednym z wyzwań związanych z rozwojem sztucznej inteligencji jest niewystarczający poziom podnoszenia kompetencji wśród pracowników. Ponad połowa badanych (56 proc.) przyznała, że nie inwestuje w rozwój swoich umiejętności w zakresie AI. Jedynie 16 proc. osób kształci się w tym zakresie prywatnie, a kolejne 16 proc. robi to w ramach swojej pracy zawodowej. Dodatkowo 12 proc. respondentów korzysta z obu tych form edukacji.

Badanie wskazuje, że kadra menedżerska jest bardziej skłonna do podnoszenia kwalifikacji – aż 62 proc. menedżerów zadeklarowało, że rozwija swoje umiejętności w dziedzinie AI, podczas gdy wśród pracowników na niższych stanowiskach odsetek ten wynosi 36 proc.

Gotowość do wdrożenia AI

Mimo licznych barier, 42 proc. przedsiębiorców uważa, że ich firmy mają odpowiednie zasoby wiedzy i umiejętności, aby skutecznie wdrożyć AI. Warto jednak zwrócić uwagę, że tylko w dwóch krajach – Szwajcarii (58 proc.) i Włoszech (52 proc.) – większość ankietowanych odpowiedziała na to pytanie twierdząco.

Raport EY został sporządzony na podstawie badania przeprowadzonego w dziewięciu europejskich krajach, w tym w Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Portugalii oraz Szwajcarii, na grupie 4 741 osób.

Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Zobacz także:
Wróć na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić