Fale wyrzuciły kości. Naukowcy zbadali DNA i mają druzgocące wnioski

Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Stanowy w Oregonie wskazują, że rozpowszechnione w XX wieku wielorybnictwo mogło mieć negatywny wpływ na różnorodność współczesnych zwierząt. Świadczą o tym wyrzucone na brzeg kości wielorybów olbrzymich, na których wykonano teksty DNA.

Fale wyrzuciły kości. Naukowcy zbadali DNA i mają druzgocące wnioski
Kości wielorybów pomogły badaczom dowieść, że polowania na te zwierzęta są zgubne w skutkach (Uniwersytet Stanowy w Oregonie)

Naukowcy postanowili zbadać pozostałości, które znaleziono na plaży w południowej części stanu Georgia, w pobliżu opuszczonych stacji badawczych tych ogromnych zwierząt.

Porównali stare kości z DNA współczesnych wielorybów. Wynik badania okazał się zaskakujący, również dla samych badaczy.

Zobacz także: Niedźwiedzie polują na renifery. Normalne zachowanie czy efekt ocieplania klimatu?

Okazało się, że polowania na wieloryby (co było szczególnie modne w XX wieku) nie tylko przyczyniło się do znacznego zmniejszenia populacji tych niezwykłych zwierząt.

Zaskakujące odkrycie naukowców

Prace naukowców dowodzą, że częste wielorybnictwo doprowadziło do znacznego ograniczenia gatunku pod względem różnorodności DNA. Świadczą o tym właśnie ślady na kościach.

Utratę DNA zaobserwowano m.in. u płetwali błękitnych oraz humbaków.

W DNA przekazywanym z pokolenia na pokolenie jest m.in. kulturowa pamięć zwierzęcia, miejsce karmienia i rozrodu. Jeśli rodowód matki zostanie zniszczony, charakterystyczna cecha dla określonego gatunku po prostu zniknie - powiedziała główna autorka badania, Angela Sremba, która przeprowadziła badania w ramach studiów doktoranckich w Oregonie.

Naukowcy wskazują, że polowania znacznie zmniejszyły też populację największych przedstawicieli wielorybów na świecie. Myśliwi szukali bowiem jak największych okazów, które mogą upolować.

U wybrzeży południowej Georgii przez 60 lat zginęło ponad 175 tysięcy wielorybów. Na całym świecie rybacy zabili nawet 2 miliony tych zwierząt. Chociaż populacja wielorybów na świecie zaczęła się odradzać, to nadal kolejne gatunki są zagrożone wyginięciem.

Autor: MAL