Już 5 milionów Polaków zastrzegło numer PESEL. Rekordowe zainteresowanie ochroną tożsamości
Już 5 milionów obywateli zdecydowało się zastrzec swój numer PESEL, chroniąc się tym samym przed kradzieżą tożsamości i oszustwami. Od sierpnia przybyło aż 500 tysięcy nowych zastrzeżeń, co świadczy o rosnącej świadomości Polaków w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Najnowsze dane dotyczące liczby zastrzeżeń numeru PESEL bardzo nas cieszą. Jako Ministerstwo Cyfryzacji stawiamy na zwiększanie świadomości społecznej związanej z cyberzagrożeniami, a rekordowa liczba 5 mln zastrzeżonych numerów PESEL świadczy o tym, że ta świadomość rośnie. Chcę jasno podkreślić, że zastrzeżenie numeru PESEL skutecznie chroni przed kradzieżą tożsamości i oszustwami. A to dzięki temu, że utrudnia wykorzystanie naszych danych np. do zaciągnięcia pożyczki czy podpisania niechcianych umów - podkreśla wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
- Zastrzeżony PESEL daje pewność, że odpowiednie instytucje i firmy dokładnie sprawdzą, czy z daną sprawą zwraca się do nich posiadacz numeru PESEL, a więc faktycznie zainteresowana osoba, czy też oszust – dodaje.
Usługa "Zastrzeż PESEL" dostępna jest od 17 listopada 2022 roku w serwisie mObywatel.gov.pl, a od 10 stycznia 2023 roku również w aplikacji mObywatel. Do 1 czerwca 2023 roku obowiązywał okres przejściowy, w którym firmy i instytucje dostosowywały się do nowych przepisów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Uwaga na fałszywe strony banków. Ekspert o trikach cyberprzestępców
Od tego dnia wszystkie instytucje finansowe są zobowiązane sprawdzać status numeru PESEL przed udzieleniem pożyczki czy kredytu.
Ministerstwo Cyfryzacji zaznacza, że bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni to jeden z kluczowych elementów Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 roku. Rosnące zainteresowanie usługą pokazuje, że Polacy aktywnie dbają o ochronę swoich danych w sieci.
Zastrzeżenie numeru PESEL jest bezpłatne i dobrowolne. Mogą z niego skorzystać osoby pełnoletnie posiadające pełną zdolność do czynności prawnych. Proces można przeprowadzić na trzy sposoby:
- poprzez aplikację mObywatel,
- na stronie gov.pl,
- osobiście w urzędzie.