Naukowcy w szoku. Przerażające odkrycie w Australii

Naukowcy poinformowali, że pierwszy raz zetknęli się z gigantycznymi stonogami żywiącymi się mięsem morskich ptaków. Krwiożercze potwory dorastają do kilkudziesięciu centymetrów długości.

Naukowcy w szoku. Przerażające odkrycie w Australii
(Twitter.com)

Według badań opublikowanych w czasopiśmie "The American Naturalist" stonogi są drapieżnikami wierzchołkowymi. W jadłospisie stawonogów z wyspy Philip należącej do Australii, znajdują się przede wszystkim mniejsze ptaki, pisklęta, padlina, świerszcze, gekony, a nawet padlinożerne ryby.

W ramach badania naukowcy z Uniwersytetu Monash w Australii spędzili kilka dni śledząc i obserwując stonogi na wyspie oraz ich ofiary, na które polowały nocą. Zauważono, że rocznie ginie spora liczba piskląt burzyka czarnoskrzydłego. Mowa o prawie 4 tys. młodych. W końcu zauważono podobne obrażenia na znalezionych ptakach. To doprowadziło badaczy do morderczych stonóg.

Trwa ładowanie wpisu:twitter
Nasza praca pokazuje, że stawonogi mogą odgrywać wiodącą rolę we wpływaniu na wydajność rozrodczą kręgowców oraz modyfikowanie struktur troficznych i przepływu składników odżywczych w ekosystemach wyspowych - czytamy w czasopiśmie naukowym "The American Naturalist".

Choć mierzące ok. 30 cm stawonogi mordujące pisklęta nie brzmią zbyt przyjaźnie, naukowcy zauważają, że są ważnym elementem ekosystemu. Gdy kolonizowano wyspę i wprowadzano tam nowe gatunki (kozy, bydło, króliki), zniszczono dom tych stonóg. Wtedy to ptactwo zaczęło rozmnażać się w bardzo szybkim tempie, a nie było takich drapieżników, które by się nimi żywiły. Dziś badacze dzięki wysiłkom ochronnym Parku Narodowego Norfolk Island chcą "zregenerować" las i pomóc w odbudowie jego fauny i flory.

Trwa ładowanie wpisu:twitter