Najważniejsze informacje
- Hiszpania przeznaczyła 1,6 mln euro na badania dotyczące budowy tunelu.
- Tunel ma mieć 38,5 km długości, z czego 27,7 km pod wodą.
- Koszty projektu szacowane są na 6-15 mld euro.
Hiszpania i Maroko podjęły pierwsze kroki w kierunku realizacji ambitnego projektu, jakim jest budowa podwodnego tunelu, który połączy Półwysep Iberyjski z Afryką. Hiszpański rząd przeznaczył 1,6 mln euro na badania nad możliwością realizacji tego przedsięwzięcia.
Planowany tunel ma mieć długość 38,5 km, z czego 27,7 km przebiegałoby pod Morzem Śródziemnym. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, dwie linie kolejowe miałyby połączyć południową Hiszpanię z północnym Marokiem. Przedsięwzięcie ma na celu pobudzenie integracji gospodarczej i infrastrukturalnej obu krajów.
Rozważane są dwa możliwe punkty wejścia do tunelu po stronie hiszpańskiej: Algeciras oraz wybrzeże Andaluzji w pobliżu Tarify. Koszty projektu nie zostały jeszcze dokładnie określone, ale szacuje się je na od 6 do nawet 15 mld euro.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dla porównania mierzący 50 km tunel pod Kanałem La Manche, który połączył Francję i Zjednoczone Królestwo wybudowano w ciągu 5 lat. Całkowity koszt budowy wyniósł 5 mld funtów.
Czytaj też: Pożar na Marywilskiej w Warszawie. UE komentuje
Historia pomysłu
Pomysł połączenia Europy z Afryką nie jest nowy. Już w 1980 r. Madryt i Rabat podpisały wstępną umowę, która powołała dwie krajowe firmy do zbadania wykonalności tego projektu. Hiszpańska Spółka Studiów nad Stałą Łącznością przez Cieśninę Gibraltarską (SECEGSA) oraz Narodowa Firma Studiów Cieśniny Gibraltarskiej (SNED) w Maroku miały sprawdzić opłacalność projektu połączenia Europy z Afryką.
Choć projekt jest w fazie badań, wielu ekspertów już podkreśla, że jego realizacja mogłaby znacząco wpłynąć na relacje gospodarcze między Europą a Afryką.