Łukasz Maziewski
Łukasz Maziewski| 
aktualizacja 

Ukraińcy biją w mosty. Krym nadal na liście celów?

Ukraińskie siły zbrojne, mimo problemów kontrofensywy, nie zapominają o Krymie. W niedzielę siły zbrojne ostrzelały dwa mosty, które prowadzą na półwysep. Nie udało się ich zniszczyć, ale uszkodzenie samych przepraw może być dla Rosjan bolesne. Choć - jak przekonuje płk Piotr Lewandowski - nie musi.

Ukraińcy biją w mosty. Krym nadal na liście celów?
Uszkodzony w ataku Most Czonharski, wiodący na Krym (Telegram Operativno ZSU)

Celami ataków stały się dwa mosty wiodące do okupowanego Krymu. Pierwszy to Most Czonharski, leżący w północno-wschodniej części półwyspu. Drugi to przeprawa w Henicześku, na terenie również okupowanego obwodu chersońskiego.

Istotny jest szczególnie pierwszy z nich. Most Czonharski to przeprawa łącząca rosyjską bazę wojskową w Dżankoj z okupowanym terytorium obwodu zaporoskiego. To istotny szlak rosyjskiej logistyki i zaopatrzenia wojsk okupacyjnych.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Ataku dokonano prawdopodobnie przy pomocy pocisków rakietowych. Ostrzały potwierdziła także okupacyjna administracja Krymu. Rosjanie i Ukraińcy pokazali zdjęcia, dokumentujące efekt ataków.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ukraina ulegnie żądaniom terytorialnym Rosji? "Myślę, że to jest nierealne"

Na pierwszy rzut oka wygląda to obiecująco. Uszkodzenie szlaku transportowego zawsze jest problemem w czasie wojny. Jednak sukces Ukraińców - choć propagandowo istotny - jest połowiczny. Bowiem nawet jeśli przeprawa została uszkodzona, to najeźdźcy szybko sobie z tym poradzą. Po atakach na Most Krymski, Rosjanie mogli być przygotowani na tego rodzaju działania Ukraińców.

Mają tam zbudowany system alternatywny, ze zdjęć widać, że mają przeprawę promową i wytyczone przyczółki do budowy mostu pontonowego. Uszkodzenie tego mostu nie będzie miało wielkiego znaczenia dla systemu logistyki i transportu - mówi o2.pl komentator spraw wojskowych płk Piotr Lewandowski.

Inaczej sprawa przedstawia się z atakiem na most kolejowy w Hanicześku. W tym przypadku most kolejowy jest o wiele bardziej istotny. Choćby częściowe wyłączenie go z użytkowania będzie miało dla Rosji poważniejsze skutki. Nie bez powodu w siłach zbrojnych Federacji Rosyjskiej Wojska Kolejowe stanowią osobny rodzaj wojsk. Służy w nich ok. 30 tys. ludzi, a ogrom sprzętu i zapasów jest przewożony właśnie tym środkiem transportu.

Dodatkowo, w przypadku Henicześka, uszkodzony został gazociąg. Odcięło to od dostaw błękitnego paliwa 20-tysięczne miasto. Do ataku użyto pocisków rakietowych, z których - jak podają rosyjskie źródła - zestrzelonych miało zostać 9. Warto dodać, że to kolejny przypadek ataku Ukraińców w linię kolejową. Pod koniec lipca już raz próbowali uderzyć w magistralę kolejową przy pomocy pocisków manewrujących Storm Shadow.

Dwa tygodnie temu zaatakowano węzeł kolejowy i samą trakcję. Będzie to upośledzało zdolności rosyjskie, ale Rosjanie mają plany na takie sytuacje. Jeśli most nie zostanie całkowicie zniszczony, to uszkodzenie samej trakcji zostanie szybko naprawione - tłumaczy płk Lewandowski.

Problemem jest bowiem nie uszkodzenie nawierzchni, ale zniszczenie podpór. Do tego, jak mówi oficer, Ukraińcy - choć mogliby użyć do ataku pocisków Storm Shadow - nie mają aż tak dobrze wyszkolonych pilotów, a dodatkowo Rosjanie zakłócają systemy naprowadzania. Dlatego też ataki choćby na Most Krymski, choć spektakularne, nie były aż tak katastrofalne w skutkach dla działań wojennych Rosji.

Może to być ciąg dalszy planów Ukraińców o odseparowanie Krymu. Pojawiały się plany i doniesienia o możliwości próby "odbicia" zajętego przed niemal 10 laty półwyspu. Jest on jednak bardzo silnie ufortyfikowany przez Rosjan i mocno obsadzony wojskiem oraz sprzętem, w tym licznymi systemami przeciwlotniczymi, co w zasadzie uniemożliwia atak lotniczy.

Analityk wojskowy ppłk rez. Maciej Korowaj przekonuje, że takie działania Ukraińców mają na celu oddziaływanie na rosyjską logistykę. A dokładnie, niszczenie jej przed okresem jesienno-zimowym. Dlaczego? Bo w tym okresie potrzeby rosyjskiej logistyki rosną średnio o 20 proc. Oficer mówi, że jest to więc przygotowanie terenu.

Rosjanie rozproszyli swój system logistyczny, a główne bazy zaopatrzeniowe przenieśli na Krym. A potrzebują choćby licznych środków transportu, aby zabezpieczyć funkcjonowanie swoich sił zbrojnych na danym kierunku operacyjnym, w tym przypadku zaporosko-azowskim. Niszczenie mostów łączących Krym z kontynentalną Ukrainą obniży możliwości działania rosyjskiej logistyki i rosyjskich działań bojowych na danym kierunku operacyjnym - mówi o2.pl.

Kluczowe jest tu, jak zaznacza, zmuszenie Rosjan - poprzez działania zaczepne - do przeniesienia głównych baz logistycznych. Właśnie z okupowanych terenów Zaporoża na Krym. Obszar Zaporoża może być odizolowany logistycznie – o ile Ukraina utrzyma ten sam poziom nacisku na tym obszarze. W podobny sposób jak podczas ubiegłorocznej ofensywy na kierunku chersońskim. Szczególnie podatna na deficyt logistyki jest okupowana, zachodnia część Zaporoża.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić