Wagony restauracyjne znikną ze składów? Niepewna przyszłość WARS w PKP
Pasażerowie PKP Intercity narzekają, że coraz więcej składów porusza się bez wagonów restauracyjnych. Tradycyjny WARS zastępują problematyczne automaty. Podróżnym, którzy nie są zadowoleni z braku wagonu restauracyjnego, przysługuje odszkodowanie. Dotyczy jednak wyłącznie kategorii pociągów ekspresowych.
"Gazeta Wyborcza" publikuje relacje pasażerów PKP Intercity, których spotkał zawód w trakcie podróży. Wskazują oni, że nastawiali się na posiłek w WARS, a zamiast tego musieli zadowolić się przekąskami w niedziałających automatach.
Rośnie podział w PiS? Politycy skomentowali ruch z Morawieckim
Podróżowaliśmy z Bydgoszczy do Zakopanego. WARS był zawsze naszą ulubioną "knajpeczką", wiadomo człowiek wyluzowany, to nie przejmuje się ceną popularnego piwa, prawie czterokrotnie wyższą niż w sklepie. Nie będziemy robić też kanapek, bo przecież zje się obiad w pociągu. Zawsze też można było sobie uciąć pogawędkę z obsługą. A tu nagle słychać z głośników: "zapraszamy do skorzystania z automatów". Był jednak kłopot z płatnością, bo internet zanikał, więc automaty nie działały - opisuje jeden z rozmówców "Wyborczej".
Według pasażerów, coraz częściej PKP Intercity zastępuje wagony restauracyjne, wagonami z automatami. W nich można kupić kawę, zupy, słodycze i napoje. O dużym, ciepłym posiłku nie ma mowy.
W opinii pasażerów, istnieje też problem z płatnością. W przypadku, gdy zaniknie zasięg, automaty odmawiają posłuszeństwa. Zdarza się również, że zakupione produkty się zablokują, co utrudnia ich wyjęcie z maszyny. Automaty obsługuje firma zewnętrzna, co w razie problemów utrudnia interwencję obsługi konduktorskiej.
WARS S.A. świadczy usługi gastronomiczne na pokładzie szerokiej gamy pociągów PKP Intercity. Obecnie obsługujemy 20 składów EIP, 35 klasycznych wagonów restauracyjnych w pociągach kategorii EIC oraz 82 wagony barowe w elektrycznych zespołach trakcyjnych kursujących jako InterCity - informuje PKP Intercity w odpowiedzi dla "Gazety Wyborczej".
Podróżni wskazują jednak, że sami pracownicy WARS informują, że wagony pasażerskie będą zastępowane przez automaty. Na razie konsumentów broni jednak regulamin kolejowy. Według Urzędu Transportu Kolejowego, za brak wagonów restauracyjnych pasażer może domagać się odszkodowania. Jest jednak jedno "ale".
Wymóg podłączenia WARS dotyczy wyłącznie pociągów EIC i EIP. To składy ekspresowe. PKP przekazał w rozmowie z "Gazetą Wyborczą", że za uznaną reklamację w sprawie braku wagonu restauracyjnego, pasażer "otrzyma bon o wartości 25 proc. ceny biletu na przejazd danym pociągiem".