Amfibia - czym jest?
Amfibia pochodzi od łacińskiego słowa "amphibia" oznaczającego płaz. Jest to kołowy lub gąsienicowy pojazd służący do pływania po wodzie i jeżdżenia po lądzie. Pojazdy tego typu wykorzystywane są na różnorodnym i trudnym terenie, takim jak: błota, trzęsawiska, górskie stoki, zaspy śnieżne. Świetnie sprawdzą się na moczarach czy też innych terenach podmokłych, a także miejscach, gdzie znajdują się akweny wodne - ze względu na wbudowany układ sterowniczy umożliwiają wykonywanie z powodzeniem manewrów w wodzie.
Amfibia wjedzie tam, gdzie zwyczajny pojazd nie będzie w stanie się przedostać, a łódź może mieć problem z dotarciem. Pojazdy te najczęściej stosowane są przez służby ratownicze i wojskowe – przewozi się nimi ludzi, żołnierzy, a także sprzęt bojowy. Niezwykle przydatne są w przypadku klęsk żywiołowych jak huragany czy powodzie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wojskowy pojazd wodno-lądowy
Pierwszy wojskowy pojazd wodno-lądowy zwany amfibią powstał w USA na początku XIX wieku. Przez wiele lat przeszedł wiele udoskonaleń, ponieważ początkowe modele okazały się zbyt kosztowne. Chodziło chociażby o użycie aluminium, które było drogie, a zastąpienie go stalową blachą okazało się o wiele bardziej opłacalne. Amfibie budowano także w Polsce - w naszym kraju z pojazdem tego typu zadebiutowała firma Kama Eco Group Silesian Seaplane Company Sp. z o.o., która razem z brytyjską marką Dutton wypuściła model o nazwie KAMA SP-2.
Czytaj także: Jak znaleźć numer księgi wieczystej?
Pojazd wodno-lądowy
Polska amfibia wodno-lądowa została nazwana KAMA SP-2. Autorem tego projektu był Tim Dutton angielski konstruktor posiadający ponad 25-letnie doświadczenie w produkcji samochodów tego typu.
KAMA SP-2 jest pojazdem terenowym, ale posiada również wszystkie cechy jednostki pływającej. Charakteryzuje się nierdzewiejąca konstrukcją i posiada ogromną zaletę w postaci ekonomicznego zużycia paliwa - nie przekracza 8l/100km w cyklu mieszanym.
Pojazd potrafi osiągnąć prędkość do 140 km/h, zaś do środowiska wodnego może wjechać bez dodatkowego przygotowania. Na swoim koncie ma też pewien rekord, o którym warto wspomnieć – Adam Kloska w 2015 przepłynął nim Zatokę Pucką, pokonując trasę Rewa-Puck-Chałupy.
Czytaj także: Jak oszczędzać pieniądze?
Amfibia wojskowa
Istnieją również specjalne pojazdy amfibijne lądowo-wodno-powietrzne, które występują pod postacią wodnosamolotów bądź hydroplanów. Są jednak bardzo rzadko spotykane – najczęściej wykorzystuje się je na potrzeby wojskowe. Mają one szczególną konstrukcję przystosowaną do swojego przeznaczenia. Zazwyczaj nadwozie bądź kadłub wyróżniają się kształtem podobnym do łodzi. Modele z funkcją latania, poza kołami mają również pływaki.
Amfibia obecnie
Obecnie amfibię KAMA SP-2 wykorzystuje się do przeprowadzania zabudowy, wykonywania serwisu i kontroli układów pomiarowych w obrębie rzek. Mogą jechać w nim maksymalnie 4 osoby. To nietypowe auto posiada dość sporych rozmiarów część przeznaczoną do przechowywania bagaży. W samochodzie znajduje się niezbędne wyposażenie i nowoczesne, multimedialne akcesoria, takie jak: komputer pokładowy, nawigacja, radio, kompas, kamera cofania, telewizja naziemna. Ponadto jest możliwe połączenie z Internetem i dostępne są aplikacje systemu Android.
Na pokładzie wodnego samochodu jest też wbudowany prędkościomierz i obrotomierz oraz odpowiednie wskaźniki temperatury oleju komory silnika oraz mierzące ciśnienie powietrza. Nie zabrakło również takich podstawowych udogodnień, jak ogrzewanie, klimatyzacja czy system przewietrzania w kabinie pasażerskiej, przewietrzania i osuszania wewnętrznej podpodłogowej przestrzeni kadłuba. Podłoga posiada specjalne otwory rewizyjne umożliwiające opcję kontroli przestrzeni podpodłogowej. Nowoczesna amfibia doskonale sprawdzi się dla ratowników, ale również jako pojazd rekreacyjny.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.