Głowili się nad tym 10 lat. Naukowcy ogłosili sensację

Naukowcy od lat zastanawiali się, czym są tajemnicze struktury przypominające ślady podków, obserwowane na dnie morskim u wybrzeży Nowej Zelandii. Wyniki ostatnich badań rzucają nowe światło na całą sprawę. Jak się okazuje, nie jest to dzieło mitycznego podwodnego konia. Powód ich powstawania jest znacznie bardziej przyziemny.

Głowili się nad tym 10 lat. Naukowcy ogłosili sensację
Tajemnicze ślady na dnie (Stevens i in., Deep Sea Research Part I: Oceanographic Research Papers , 2023).)

Tajemnicze ślady po raz pierwszy zaobserwowano zimą 2013 r. Udało się je nagrać w ramach jednej z misji Narodowego Instytutu Badań Wody i Atmosfery w Nowej Zelandii (NIWA) w pobliżu południowo-wschodniego wybrzeża Nowej Zelandii na głębokościach od 450 do nawet 652 m. Naukowców zastanawiał ich nietypowy, trójkątny kształt, a także to, że wiele śladów posiadało centralnie znajdujący się "ślad ugryzienia".

Przez lata ich pochodzenie pozostawało tajemnicą. Badacze z NIWA znaleźli jednak wytłumaczenie, które pozwala lepiej zrozumieć ich specyfikę, a swoimi wnioskami podzielili się na łamach czasopisma naukowego "Deep Sea Research Part I: Oceanographic Research Papers".

Jak zaznacza serwis Science Alert, ślady nie są "dziełem mitycznego podwodnego konia kłusującego przez otchłań". Naukowcy uważają, że idealnie pasują do spiczastych pysków niektórych gatunków grenadierów, czyli morskich ryb z rodziny dorszokształtnych. Wiele z nich ma dużą głowę i oczy oraz krótkie ciało zwężające się w stronę ogona.

Ślady "podków" pozostawiły ryby

Eksperci łączą odciski pojawiające się w miękkich osadach głębinowych właśnie z kształtem głowy grenadierów. Wnioskują, że powstały one w skutek żerowania tych ryb na innych morskich organizmach.

Wspomniane "ślady ugryzienia" najprawdopodobniej pojawiały się w miejscach, gdzie grenadiery wgryzały się w osad, aby dostać się do swojej ofiary, a następnie ją wyssać z osadu.

Science Alert podkreśla jednak, że tak naprawdę zespołowi nie są znane żadne udokumentowane obserwacje naturalnego zachowania ryb tego gatunku podczas żerowania. Ma to związek z głębokością, na jakiej występują.

Zobacz także: ZOBACZ TAKŻE: Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Relase Video Travel Tripod 3318?
Kiedy nasi ludzie przeglądają ten materiał, często widzą ślady w osadzie, ale niestety większość z nich jest nieznana nauce i możemy się jedynie domyślać, co mogło je stworzyć, nie mówiąc już o znalezieniu przekonujących dowodów - podkreśliła w oświadczeniu prasowym Sadie Mills z NIWA.

Materiały zgromadzone przez NIWA dzięki technologii Deep Towed Imaging System (DTIS) (umożliwiającej bardzo szczegółowe oglądanie dna morskiego) przybliżają badaczy do lepszego zrozumienia zwyczajów żywieniowych grenadierów żyjących na dużych głębokościach.

Autor: KMO