Katarzyna Chudzik
Katarzyna Chudzik| 

Odchudzający dodatek. Obniża ciśnienie, wspiera tarczycę i jelita

2

Czym jest "szkarłatnica"? Może brzmieć jak nazwa egzotycznej choroby, ale w rzeczywistości jest innym określeniem na algi nori - często wykorzystywanej w kuchni japońskiej i dostępnej we wszystkich większych supermarketach. Szkarłatnicę warto mieć w swojej kuchni, bo z wielu dań potrafi uczynić cuda! Zupełnie przy okazji zawiera również ogrom składników odżywczych.

Odchudzający dodatek. Obniża ciśnienie, wspiera tarczycę i jelita
Czym jest "szkarłatnica"? (Licencjodawca, Razvan Dinu / 500px)

Jak jeść algi nori?

Algi nori są rodzajem alg morskich, które od wieków stanowią istotny element kuchni azjatyckiej, szczególnie w Japonii, Korei i Chinach. Najbardziej rozpoznawalne są jako składnik sushi – to właśnie w algi nori owija się kawałki ryżu i ryby, tworząc dzięki nim charakterystyczne rolki. Możliwości wykorzystania alg nori nie kończą się jednak na sushi.

Można dodawać je do zup, nadając im rybny posmak, można owijać w nie warzywa (by potem usmażyć w panierce). Świetnie sprawdzają się też jako dodatek do past śniadaniowych (z tofu lub twarogiem) albo jako zamiennik soli.

Płachtę nori należy przed spożyciem zanurzyć w cieczy (np. w bulionie) lub podprażyć na patelni (wydobywając przy tym więcej aromatów) i rozkruszyć.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sashimi. Zjadła surową rybę. W jej migdałkach pojawiła się żywa glista

Wartości odżywcze alg nori

Algi nori zawierają duże ilości białka, a także są bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy A, E, C i K, oraz takich minerałów jak jod, wapn, magnez, potas, fosfor, miedź, cynk, sód, mangan i żelazo. Unikalna dla nori jest obecność tauryny, aminokwasu znanego z korzystnego wpływu na zdrowie serca i układu nerwowego.

Algi zawierają również beta-karoten, który wykazuje działanie przeciwutleniające, pomaga w walce ze stresem oksydacyjnym, a także wpływa pozytywnie na kondycję skóry.

Wysoka zawartość białka i błonnika w nori pomaga utrzymać uczucie sytości, bogactwo jodu wspomaga prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, a obecność witamin z grupy B i żelaza pomaga w produkcji czerwonych krwinek i może zapobiegać anemii.

Wreszcie, algi nori są jednym z nielicznych roślinnych źródeł witaminy B12, co czyni je cennym dodatkiem do diety wegetariańskiej i wegańskiej. Dzięki tym wszystkim właściwościom, algi nori to nie tylko smaczny, ale także niezwykle zdrowy i niskokaloryczny (35 kcal na 100 g) dodatek do diety.

Algi nori - przeciwwskazania

Algi nori zawierają sód, nie są więc polecane osobom borykającym się z nadciśnieniem tętniczym.

Warto również zaznaczyć, że choć uczulenie na niektóre rodzaje alg nie jest częste, to jednak się zdarza - jeśli po spożyciu alg nori można zaobserwować u siebie wysypkę, katar lub problemy ze spojówkami, to jest szansa, że to właśnie te glony są winowajcami.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić