Rząd mówi, że jest taniej. Oto ile procent Polaków ma odmienne zdanie
Rząd twierdzi, że tarcza antyinflacyjna działa i jest dzięki niej taniej. Jak jednak wynika z badania sondażowego, którego wyniki opublikowała PAP, aż 60 proc. Polaków nie dostrzega spadku cen na sklepowych półkach.
Rząd chwali się tarczą antyinflacyjną. Sklepy w widocznych miejscach muszą informować klientów, że ceny wybranych produktów zostały obniżone z powodu redukcji podatku VAT do zera. Okazuje się, że Polacy rządowej pomocy nie dostrzegają.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Władza chce kontrolować sklepy. "Polityka wkręca się coraz bardziej w biznes"
Polacy nie widzą obniżek cen
61,5 proc. Polaków nie zauważyło, że ceny w sklepach spadły przez ustawową obniżkę VAT-u na żywność - wynika z sondażu przeprowadzonego przez UCE Research i SYNO Poland dla Grupy BLIX. Przeciwnego zdania jest 29,6 proc. respondentów. Z kolei 7,9 proc. nie potrafi tego ocenić.
Według Krzysztofa Łuczaka z Grupy BLIX konsumenci mogli dostrzegać różnice cen w sklepach, które wykorzystały taką informację w swoich kampanii marketingowych.
Takie działania podjęły przede wszystkim dyskonty, hipermarkety i po części supermarkety. Mniejsze sieci oraz sklepy niezrzeszone nie zmieniły cen albo nie zadbały o odpowiednią komunikację tego. Dlatego wysoki odsetek Polaków nie zauważył obniżek - zaznaczył.
Duże miasta z obniżkami, wsie z wysokimi cenami?
Zdaniem Łuczka, w większych miastach duża konkurencja skłania sklepy do prowadzenia proaktywnych działań marketingowych. "Do tego dominują duże sieci handlowe, które odpowiednio zadbały o komunikację spadku cen. Natomiast w mniejszych miejscowościach, ze względu na niewielką liczbę podmiotów konkurujących ze sobą, obniżki są praktycznie niezauważalne"- zwrócił uwagę ekspert.
Jak dodał Krzysztof Zych z UCE Research, w małych miejscowościach i na wsiach przeważają niewielkie sklepy. Ich właściciele z reguły nie mogą pozwolić sobie na takie obniżki, jakie stosują i komunikują wielkie sieci handlowe.
Dla małych sprzedawców zerowy VAT może być chwilowym ratunkiem w dobie inflacji i możliwością odrobienia części własnych strat - ocenił.
Obniżki są niezadowalające
Z badania wynika ponadto, że respondenci, którzy zauważyli spadek cen, najczęściej wskazywali, że to jest "raczej symbolicznie".
Według Łuczaka, spadek cen tylko w niewielkim stopniu jest odczuwalny dla przeciętnej rodziny. "Obecna obniżka VAT-u wyhamuje na jakiś czas wzrosty, ale nie należy się spodziewać, że w tym roku podwyżek już nie będzie. Sytuacja na rynku jest niepewna" - zaznaczył.
Dodał, że niepewność rośnie w związku z wysokimi cena surowców energetycznych, co już przekłada się na drożyznę. "Do tego doszedł konflikt zbrojny na Ukrainie, który również będzie miał negatywny wpływ" - ocenił ekspert.
Dla blisko 24 proc. respondentów, ceny spadły w sposób dla nich niezadowalający, dla 12,7 proc. badanych obniżki są zadowalające. W ocenie Zycha, z tych odpowiedzi wyłania się obraz niezadowolenia Polaków ze skali obniżek.