Malwina Witkowska
Malwina Witkowska| 
aktualizacja 

"Wojna w powietrzu". Brytyjczycy alarmują ws. lotów nad Polską

Nieopodal morza Bałtyckiego w ciągu ośmiu miesięcy ponad 3500 lotów Ryanair i Wizz Air zarejestrowało problemy z nawigacją satelitarną - donosi dziennik "The Sun". Analitycy nie mają wątpliwości, że za wszystkim stoją rosyjskie systemy walki radiolokacyjnej.

"Wojna w powietrzu". Brytyjczycy alarmują ws. lotów nad Polską
Brytyjczycy alarmują ws. lotów nad Polską. "Niezwykle niebezpieczne" (Getty Images, The Sun)

Jak informuje "The Sun", tysiące brytyjskich lotów wakacyjnych zostało dotkniętych rosyjskim zakłócaniem sygnału. Źródła lotnicze określiły tę taktykę jako "niezwykle niebezpieczną" i "wojnę w powietrzu". Ataki elektroniczne sprawiają, że nawigacje satelitarne są bezużyteczne, więc samoloty mają trudności z poinformowaniem innych, gdzie się znajdują.

Ryanair powiedział, że jeśli systemy lokalizacji takie jak GPS nie działają, załoga przełącza się na systemy alternatywne. Fałszywe dane zmusiły samoloty do skręcania i nurkowania, aby ominąć pozorne przeszkody, których w rzeczywistości nie było - podał dziennik "The Sun".

W rejonie Polski również dochodzi do zakłóceń. Nieopodal morza Bałtyckiego w ciągu ośmiu miesięcy do końca marca aż 2309 lotów Ryanair1368 samolotów Wizz Air zarejestrowało problemy z nawigacją satelitarną.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Moment zestrzelenia Tu-22M3. Rosyjski bombowiec runął na ziemię

Samoloty zgłaszają problemy z nawigacją

Dziennikarze "The Sun" wraz z badaczami przeanalizowali publiczne dzienniki lotów. Okazało się, że największe punkty zakłócające są na Morzu Bałtyckim, Morzu Czarnym i wschodniej części Morza Śródziemnego.

Skoncentrowaliśmy się na Bałtyku, gdzie w okresie od sierpnia do końca marca 46000 samolotów zgłosiło problemy z nawigacją satelitarną - przekazało "The Sun".

Samoloty wysyłają automatyczne, zależne transmisje dozorowe, aby poinformować kontrolerów, gdzie się znajdują. Sygnały te obejmują szacunkową ocenę działania nawigacji satelitarnej. Niska wydajność wskazuje na zagłuszanie lub fałszowanie.

W zeszłym miesiącu liczba podejrzanych ataków na nawigację satelitarną wynosiła ponad 350 tygodniowo. Jest to znaczy wzrost w porównaniu do zeszłego roku, w którym dochodziło do około 50 takich ataków tygodniowo.

Zakłócano sygnał przez 30 minut

W marcu Rosja zakłóciła sygnał GPS w samolocie, którym brytyjski minister obrony Grant Shapps leciał do Polski i z niej wracał. Jak informowały brytyjskie media, w czasie gdy samolot przelatywał w pobliżu rosyjskiego obwodu, sygnał GPS był zakłócany przez około 30 minut.

W efekcie piloci byli zmuszeni do korzystania z alternatywnych metod określania lokalizacji samolotu. To samo zdarzyło się w drodze powrotnej.

Ingerencja sił Władimira Putina obejmuje zakłócanie i fałszowanie. Zagłuszanie zagłusza autentyczne sygnały z satelitów, w tym GPS i europejskiego systemu Galileo. Spoofing wykorzystuje fałszywe sygnały, aby oszukać samoloty, aby pomyślały, że są gdzieś, gdzie ich nie ma - poinformował "The Sun".

Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ostrzegła w styczniu, że władze zaobserwowały "gwałtowny wzrost liczby ataków polegających na zakłócaniu i fałszowaniu", ale nie podała, kto za nimi stoi.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić