Ludzki włos tępi stal? Naukowcy byli w szoku, gdy to odkryli

To oczywiste, że ludzki włos jest o wiele mniej wytrzymały od stali. Pomimo tego faktu jest jednak w stanie spowodować, że twarde ostrze po kilku goleniach stanie się tępe. Naukowcy już wiedzą dlaczego.

Ludzki włos tępi stal? Naukowcy byli w szoku, gdy to odkryli
Ostrze maszynki do golenia miększe od ludzkiego włosia? (Pexels)

Mężczyźni regularnie golą swój zarost, do tego celu często używając popularnych "jednorazówek" z dyskontów. Te maszynki do golenia tępią się jednak błyskawicznie. Mało kto się nad tym zastanawia, ale to dość dziwne. Przecież maszynki są wykonane ze stali, a ich zadaniem jest skracanie o wiele miększego od nich ludzkiego włosia. Dlaczego więc się tępią?

Jak informuje "Daily Mail", inżynierowie z Instytutu Technologii w Massachusetts postanowili przyjrzeć się temu zjawisku. W laboratorium wykonali serię eksperymentów, które miały wykazać powód szybko niszczącej się powłoki ostrza, które traci swoje walory.

Eksperymentowi przewodniczył C. Cem Tasan, który stwierdził, że wyniki prac jego zespołu mogą przyczynić się nie tylko do produkcji lepszej jakości jednorazowych maszynek do golenia. Wyniki mogą także poprawić wytrzymałość choćby ostrzy kuchennych.

Powodem tępienia się ostrza jest zły kąt nachylenia

Wyniki badań nie są póki co jednoznaczne, a eksperymenty wciąż trwają, ale wiadomo już, że przyczyną tępienia się ostrza jest m.in. kąt nachylenia go względem włosia. Działają tutaj prawa fizyki. Złe nachylenie powoduje mikropęknięcie ostrza, które następnie, po napotkaniu na swojej drodze kolejnego włosa, postępuje dalej. Mikropęknięcia są przyczyną krótkiej żywotności ostrza.