Anna Wajs-Wiejacka
Anna Wajs-Wiejacka| 
aktualizacja 

PIT-11 kiedy powinniśmy go otrzymać? Zbliża się ostateczny termin

0

Od 15 lutego będziemy mogli złożyć deklarację podatkową za 2023 rok. Jednak aby móc to zrobić, potrzebujemy wystawionego przez pracodawcę PIT-11. Znajdują się tam informacje o wysokości naliczanych zaliczek na podatek dochodowy, a także składek odprowadzanych do ZUS. Kiedy dokument powinien do nas trafić?

PIT-11 kiedy powinniśmy go otrzymać? Zbliża się ostateczny termin
Deklaracje podatkowe (Twitter)

Obowiązkiem pracodawcy jest sporządzenie PIT-11 w trzech egzemplarzach. Jeden musi zostać wysłany do Urzędu Skarbowego (termin składania minął ostatniego dnia stycznia), drugi trafić do pracownika, trzecia kopia pozostaje u pracodawcy w celach archiwizacji. Na dostarczenie pracownikom dokumentu pracodawcy mają czas do końca lutego.

PIT-11 może dotrzeć do nas z kilkudniowym opóźnieniem. Może do tego dojść w sytuacji, w której pracodawca wyśle dokument pocztą i zrobi to w ostatnim możliwym terminie. Pamiętać należy, że o terminowości decyduje w tym przypadku nie sam moment doręczenia, ale data stempla pocztowego na przesyłce.

Kiedy już otrzymamy dokument, warto dokładnie sprawdzić poprawność zapisanych na nim informacji. Jest to niezwykle istotne, bo po złożeniu deklaracji za ewentualne błędy odpowiada składający ją pracownik.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Abonament do likwidacji. Padła data. W zmian pomysł na nową opłatę

Pracodawcy zwolnieni są z obowiązku wysyłania PIT-11 pracownikom osiągającym dochody z tytułu umowy zlecenie lub umowę o dzieło, jeśli nie przekraczają 200 złotych.

Co zrobić, gdy nie otrzymamy PIT-11?

Jeśli PIT nie dotrze do nas w wyznaczonym terminie, należy w pierwszej kolejności skontaktować się z pracodawcą. To pomoże ustalić, czy przyczyną problemu jest niedostarczenie dokumentu przez pocztę, zaniedbanie ze strony kadr, czy może wina leży po naszej stronie, bo nie poinformowaliśmy zakładu pracy o zmianie adresu.

Pracodawca nie dostarczając pracownikowi dokumentu, naraża się na karę grzywny, dlatego większość z takich spraw, udaje się rozwiązać dość szybko. Jeśli pracodawca nie zgodzi się na rozstrzygnięcia polubowne, możemy się zgłosić do Urzędu Skarbowego. Ten krok należy jednak poprzedzić wysłaniem ponaglenia do pracodawcy.

Musimy również pamiętać o tym, że nawet jeśli nie otrzymamy PIT-11 nie zwalnia nas to z obowiązku rozliczenia się ze Skarbówką. Deklarację podatkową będą rozliczane od 15 lutego. Deklaracje należy złożyć do 30 kwietnia. Można to zrobić za pośrednictwem usługi Twój e-PIT, osobiście w urzędzie lub wysłać PIT pocztą. W ostatnim przypadku decyduje data stempla.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić