Stworzenie nieznane naukowcom. Ma ponad 240 mln lat

Niemieccy naukowcy odkryli szczątki gatunku, z którym wcześniej nie mieli do czynienia. Pozostałości szczęki, na które natrafiono, mają ponad 240 mln lat.

Stworzenie nieznane naukowcom. Ma ponad 240 mln lat
Trilofozaur (zdjęcie poglądowe) (Wikipedia)

Stworzenie, które żyło około 240 mln lat temu, zostało odkryte przez naukowców z Niemiec. Nowo zidentyfikowany gatunek, nazwany Rutiotomodon tytthos, to trilofozaur.

Nowy gatunek odkryty

Trilofozaury to gady, które swoim wyglądem przypominały jaszczurki. Są blisko spokrewnione z dinozaurami — mają wspólnego przodka i należą do tej samej szerszej grupy zwierząt, znanej jako archozauromorfy.

Trilofozaury były doskonale znane naukowcom. Jednak zakładano, że chodziły po ziemi w okresie późnego triasu (około 237-201 milionów lat temu). Tymczasem niedawno odkryte skamieliny mają ponad 240 mln lat. Co więcej, szczątki znaleziono w Europie kontynentalnej, a nie jak dotychczas w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii.

Zobacz także: Kryzys zbożowy w Polsce. "Wagony trafiały na bocznicę. Nikt nad tym nie panował"
Nowy gatunek jest pierwszym zapisem trilofozaurów z Europy kontynentalnej i ze środkowego triasu - około 240 milionów lat temu - powiedział Newsweekowi Hans-Dieter Sues z Smithsonian National Museum of Natural History w Waszyngtonie.

Rutiotomodon tytthos wyglądał niemal jak jak jaszczurka. Na podstawie wielkości szczęki ustalono, że znaleziony okaz mierzył około pół metra. Miał także charakterystyczne zęby świadczące o diecie roślinnej.

Ma bardzo niezwykłe zęby, które różnią się od tych posiadanych przez geologicznie młodszych krewnych z południowo-zachodniej Wielkiej Brytanii i południowo-zachodniej Ameryki – powiedział Sues.

To odkrycie sugeruje także, że trilofozaury mogły mieć bardziej zróżnicowaną dietę niż wcześniej zakładano. Badanie zostało opisane w czasopiśmie Royal Society Open Science.

Autor: ABA