Tak wygląda Ganimedes. NASA pokazała niesamowite nagranie z sondy Juno

Zapierające dech w piersiach zdjęcia Ganimedesa – jednego z księżyców Jowisza – uchwyciła należąca do NASA sonda Juno. Naukowcy opublikowali także 50-sekundowy klip, na którym usłyszeć można jak "brzmi" lodowy satelita.

Tak wygląda Ganimedes. NASA pokazała niesamowite nagranie z sondy Juno
Sonda Juno wykonała zapierające dech w piersiach zdjęcia Ganimedesa (NASA, Twitter)

Amerykańscy badacze podzielili się w niedzielę wyjątkowym nagraniem. To zapis danych pochodzących z magnetosfery Ganimedesa. Naukowcy przekształcili je w ścieżkę dźwiękową, która może być swojego rodzaju śpiewem księżyca.

Kosmiczne dźwięki z księżyca Jowisza. Sonda przeleciała ponad tysiąc kilometrów od niego

Warto zwrócić uwagę, że w przestrzeni kosmicznej występuje próżnia. Oznacza to, że nie rozchodzą się tam fale dźwiękowe. Naukowcy zarejestrowali prezentowane dźwięki przy użyciu narzędzia znanego jako "Juno's Waves instrument".

Jeśli wsłuchamy się uważnie, możemy usłyszeć nagłą zmianę na wyższe częstotliwości w połowie nagrania. To wejście sondy w inny region magnetosfery Ganimedesa – zwraca uwagę główny badacz obsługujący "Juno’s Waves instrument" William Kurth z University of Iowa.

W czasie wykonywania nagrania sonda Juno znajdowała się w odległości 1038 kilometrów od powierzchni księżyca. Statek poruszał się z prędkością ok. 67 tys. km/h.

Największy księżyc w Układzie Słonecznym. Znaleziono tam wodę w stanie gazowym

Ganimedes to nie tylko największy księżyc Jowisza, ale także największy księżyc w Układzie Słonecznym. Ma średnicę większą od Merkurego. Maksymalna temperatura na powierzchni za dnia wynosi mroźne −130 st. Celsjusza.

Pod lodową skorupą księżyca najprawdopodobniej znajduje się ocean. Jakiś czas temu na Ganimedesie oraz innym księżyciu Jowisza – Europie – zaobserwowano także parę wodną w stanie gazowym. Odkrycia dokonano podczas analizy archiwalnych zdjęć z Teleskopu Hubble'a.

W kierunku Europy ma w 2024 roku wyruszyć sonda NASA Europa Clipper. Dwa lata wcześniej, bo już w 2022 roku rozpocznie się misja Jupiter Icy Moons Explorer (JUICE) Europejskiej Agencji Kosmicznej, która skupi się na obu lodowych satelitach. Poznanie ewolucji Jowisza i jego księżyców ma pomóc naukowcom zrozumieć budowę innych planet w innych układach planetarnych.

Autor: JKM