JAR

Wielki cień nad Antarktydą. NASA pokazała zdjęcie z sondy Deep Space Climate Observatory

Podziel się:

NASA opublikowała na Instagramie cień Księżyca, uchwycony w momencie, gdy pojawił się on nad Antarktydą. Kiedy nastąpi kolejne, podobne zjawisko?

Wielki cień nad Antarktydą (NASA, Instagram)

Na początku grudnia sonda Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) uchwyciła cień Księżyca, gdy przelatywał nad Antarktydą, która jest domem m.in. dla pingwinów i garstki naukowców. NASA opublikowała fotografię na swoim profilu na Instagramie.

Jak podkreśla mashable.com, Księżyc przesunął się na idealną pozycję między Ziemią a Słońcem. To właśnie tak tworzy się zjawisko zwane zaćmieniem Słońca.

Aby nastąpiło całkowite zaćmienie Słońca, Słońce, Księżyc i Ziemia muszą dokładnie ustawić się w jednej linii - napisała agencja kosmiczna.

Z dystansu ponad czterokrotnie większego niż odległość Księżyca od Ziemi, satelita DSCOVR regularnie przesyła pełny obraz Błękitnej Planety. Robi zdjęcie co dwie godziny.

Jedną z głównych misji DSCOVR jest monitorowanie pogody kosmicznej. Obejmuje to wiatr słoneczny, wiązkę cząstek ze słońca, która czasami może grozić zakłóceniem naszych sieci energetycznych, sieci telefonii komórkowej i nie tylko.

Kiedy kolejne zaćmienie słońca?

Jak czytamy, w 2022 roku nie doświadczymy całkowitego zaćmienia. Kolejne nastąpi na Ziemi dopiero 20 kwietnia 2023 r. Najbardziej efektowne będzie jednak to, które wydarzy się 12 miesięcy później.