Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
EKO
|

Zimny prysznic z rana. Zobacz, co mówią naukowcy

4
Podziel się:

Wzięcie prysznica to dobry sposób, aby nabrać energii przed nadchodzącym dniem. Jednak niewiele osób ma w sobie tyle samozaparcia, aby odkręcić chłodną, nie mówiąc o lodowatej wodzie. Błąd – to niesie ogromne korzyści dla zdrowia psychicznego i fizycznego.

Zimny prysznic z rana. Zobacz, co mówią naukowcy
Zimny prysznic na rozpoczęcie dnia? Spróbuj, a zrobisz wiele dobrego dla swojego zdrowia (Getty Images)

Zimne prysznice nie powstały, aby ułatwić ludziom zachowywanie higieny osobistej. Jak podaje portal Science Alert, używano ich w... zakładach psychiatrycznych. XIX-wieczni lekarze zauważyli, że polewanie zimną wodą poprawia stan osób, które borykały się z rozmaitymi chorobami umysłowymi.

Zimny prysznic. Weź go rano, efekty cię zachwycą

Gdy ludzie zaczęli używać pryszniców do mycia, z czasem oblewanie się zimną wodą straciło na popularności. Niepotrzebnie – kilkadziesiąt sekund pod lodowatym strumieniem pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie fizyczne, a nawet samopoczucie.

Korzyści płynące z polewania się zimną wodą udowodnił zespół naukowców z Holandii. Zebrali oni 300 osób, które następnie podzielili na cztery grupy. Poproszono, aby codziennie brali ciepły prysznic: część kończyła go pod 30-sekundowym lodowatym prysznicem, inni 60-sekundowym, 90-sekundowym, a ostatni – w grupie kontrolnej – mieli całkowicie zrezygnować z niskiej temperatury.

Zobacz także: Zobacz też: Wspólny prysznic, a zebraną wodą spłukujemy toaletę. Sposoby na oszczędzanie wody

Eksperyment trwał przez trzy miesiące, z czego uczestnicy musieli przestrzegać zaleceń co do prysznica przez jeden. Część jednak polubiła zimną wodę na tyle, że korzystała z niej mimo braku przymusu.

Po trzech miesiącach okazało się, że osoby, które brały zimne prysznice, zaczęły o 29 proc. rzadziej brać zwolnienia lekarskie. Poprawę zdrowia psychicznego i zdrowotnego zaobserwowano u wszystkich, niezależnie, czy używali lodowatej wody przez 30, czy 90 sekund.

Układ odpornościowy uczestników wzmocnił się dzięki oddziaływaniu na układ nerwowy. Zimna woda stymuluje układ krążenia, ponieważ po wyjściu z kabiny organizm musi czym prędzej się ogrzać, co przyspiesza rozprowadzanie krwi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
o2pl
KOMENTARZE
(4)
niepodobny
12 miesięcy temu
Od kilku miesięcy biorę zimne prysznice z rana. Od tego czasu zmniejszyła się u mnie ilość napadów migreny, a jeśli występują to są mniej silne. Fakt, trzeba trochę samozaparcia, ale polecam :)
Hej!
12 miesięcy temu
Uzasadnianie metody tym, że stosowano ja w 19-stowiecznych szpitalach jest najgorszym pomysłem kiedykolwiek. Proponuję też lobotomię, zamykanie ludzi w "trumienkach" i nagrzewanie ich do 60 stopni. Grunt, że pacjent się uspokaja!!!
Radosny Rados...
12 miesięcy temu
Nie ma potem susiakcza nie ma czym pchać wogole
bez szyderstw
12 miesięcy temu
Spokojnie, węgiel i energia w górę. Zimny prysznic, nie tylko z rana.:)
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić