Gigantyczna struktura na Księżycu. Naukowcy odkryli ją pod powierzchnią

Księżyc staje się jeszcze bardziej intrygujący. A to wszystko za sprawą naukowców, którym udało się odkryć na nim tajemniczą strukturę. Waży miliardy kilogramów! Rozciąga się na głębokość około 300 kilometrów.

Gigantyczna struktura na Księżycu. Naukowcy odkryli ją pod powierzchnią
Księżyc - gigantyczna masa na nim została odkryta przez naukowców (NASA)

Odkrywcy podejrzewają, że może to być metal pochodzący z asteroidy, która wcześniej uderzając o Księżyc, utworzyła krater.

Wyobraź sobie, że bierzesz stos metalu pięć razy większy niż Wielka Wyspa Hawajów i zakopujesz go pod ziemią – mówi o odkryciu Peter B. James z Baylor University.

Czego dotyczą badania Księżyca?

Do odkrycia doszło dzięki danym pochodzącym ze urządzeń, które wchodzą w skład misji Gravity Recovery and Interior Laboratory (GRAIL). Zmiany w polu grawitacyjnym Księżyca są dokładnie i regularnie mierzone przez NASA. Dzięki obserwacjom tym można wykonać badania wewnętrznego składu satelity.

Kiedy połączyliśmy to z danymi topografii Księżyca z Lunar Reconnaisance Orbiterl odkryliśmy szokująco wielką masę, setki mil pod basenem Bieguna Południowego – Aitken. – powiedział James. Wyjaśnieniem tej dodatkowej masy jest to, że metal z asteroidy tworzącej krater, pozostaje osadzony w płaszczu Księżyca.

Naukowcy wykonali symulacje komputerowe, które miałyby pomóc wyjaśnić zaistniałą anomalię. Nie jest wykluczone, że podczas uderzania asteroidy 4 miliardy lat temu, została ona przypadkowo osadzono w płaszczu i nie wtopiła się w jądro.

Aitken jest bez wątpienia wyjątkowym obszarem Księżyca, co czyni go obiektem zainteresowań wielu agencji kosmicznych. Rejon ten można wykorzystywać w celu zrozumienia składu wnętrza Księżyca, ale także do badania jego przeszłości.

Tajemniczy Księżyc