Konrad Siwik
Konrad Siwik|

Zmutowane pająki nadciągają. Naukowcy badają ich długie odnóża

Do stworzenia Spider-Mana im jeszcze daleko, ale naukowcom już udało się genetycznie zmodyfikować pajęczaki, znane jako nasosznikowate, charakterystyczne przez swoje długie odnóża. W ten sposób tworzą zmutowaną wersję pająka z krótkimi nogami, w celu zbadania, jak ewoluuje genom pajęczaków.

Zmutowane pająki nadciągają. Naukowcy badają ich długie odnóża
(Unsplash.com, Nikola Bačanek)

Praca naukowców może wzmocnić nasze zrozumienie genetyki – donosi CNET. Badacze chcą znaleźć także odpowiedź na pytanie – czemu odnóża pająków rosną tak długie w pierwszej kolejności. Jednak obrazy przedstawiające małe potworki ze zhakowanymi genami wyglądają wręcz niepokojąco.

Zespół, kierowany przez Guilherme Gainett z Uniwersytetu Uniwersytet Wisconsin w Madison, najpierw zsekwencjonował genom pajęczaka, który był jednym z ponad 6000 znanych gatunków nasosznikowatych. Naukowcy następnie użyli techniki zwanej "interferencją RNA", aby wyłączyć parę genów związanych z rozwojem nóg w setkach embrionów tego stworzenia.

Wyniki badania przyniosły ze sobą pająki ze zdeformowanymi odnóżami – sześć na osiem kończyn było słabo rozwiniętych i znacznie krótszych, co zostało szczegółowo opisane w pracy opublikowanej w czasopiśmie Proceedings of the Royal Society. Pajęczaki straciły również swoje tarsomery, które dają im możliwość chwytania się patyków.

Genom nasosznikowatych ma ogromny potencjał, aby wyjaśnić złożoną historię ewolucji genomu pajęczaków i ich planu ciała, a także ujawnić, w jaki sposób te stworzenia wyhodowują swoje unikalne długie nogi – powiedział Gainett.

Choć to dopiero początek badań, naukowcy chcą też sprawdzić, jak geny dają początek nowym cechom pajęczaków, takim jak pajęcze kły i szczypce skorpiona, a także wykorzystać ich genom do opracowania pierwszych transgenicznych stworzeń.