Zawiera rakotwórcze związki, a Polacy się zajadają. Najgorszy wybór

56

Ryby są skarbnicą wartościowych składników odżywczych, dlatego zaleca się ich spożywanie na co dzień. Wiele osób zastanawia się, która forma ryb – świeża czy wędzona – jest korzystniejsza dla zdrowia. Przyjrzyjmy się, jak proces wędzenia wpływa na ich właściwości prozdrowotne.

Zawiera rakotwórcze związki, a Polacy się zajadają. Najgorszy wybór
Zawiera rakotwórcze związki, a Polacy się zajadają. Najgorszy wybór (canva.com)

Wędzenie to sposób konserwowania produktów żywnościowych za pomocą dymu wędzarniczego. Ta technika konserwacji żywności jest wyjątkowo wszechstronna. Proces ten można stosować bowiem do mięsa, sera czy ryb. Produkty wędzone charakteryzują się unikalnym smakiem i aromatem, a także kolorem, który zależy od rodzaju drewna używanego podczas wędzenia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Czy warto sięgać po wędzone ryby?

Proces wędzenia znacząco zmienia własności żywności

Konsystencja dymu wędzarniczego jest zmienna, zależna od dostępu do tlenu i wilgotności w pomieszczeniu. Wędzenie zmienia strukturę, wygląd oraz suszy powierzchnię żywności. Widać to szczególnie na przykładzie ryb. Po wędzeniu mają one nie tylko zmieniony smak i zapach, ale również inne walory zdrowotne. W trakcie wędzenia stosuje się mokrą lub suchą sól, a do najczęściej wykorzystywanych drzew należą brzoza, buk, jesion, śliwa, wiśnia, jabłoń i grusza.

Ryby można wędzić na sucho, mokro lub na zimno. Choć takie przygotowanie marynat podkreśla ich smak, może niestety przynosić negatywne skutki zdrowotne. W wyniku wędzenia żywność traci niektóre substancje odżywcze i wytwarzają się węglowodory aromatyczne, które mają właściwości rakotwórcze.

Nie bez znaczenia są także informacje, które znajdziemy na opakowaniach zawierających wędzone ryby. Warto zwracać uwagę na oznaczenia na etykietach, takie jak "GMP", które gwarantują, że produkt został wędzony w odpowiednich warunkach sanitarnych.

To jedna z najpopularniejszych wędzonych ryb. Ma spory wpływ na zdrowie

Makrela to jedna z najczęściej spożywanych wędzonych ryb. Na jej popularność wpływ ma stosunkowo niska cena, a także łatwa dostępność w sklepach. W swoim składzie zawiera cenne kwasy omega-6 i omega-3, pomagające obniżyć poziom złego cholesterolu LDL.

Makrela dostarcza również selenu, który chroni organizm przed wolnymi rodnikami i wspiera układ odpornościowy, obniżając ryzyko nowotworów. Poza tym, ta ryba zawiera witaminy: A, D, E, witaminy z grupy B, a także pierwiastki takie jak fosfor, miedź, cynk i wapń.

Spożywanie tej ryby w znacznych ilościach może jednak powodować problemy zdrowotne. Wędzona makrela zawiera bowiem puryny, których nadmiar może prowadzić do artretyzmu. Ponadto obecność benzopirenu może sprzyjać rozwojowi komórek nowotworowych.

W sklepach można znaleźć także wędzoną flądrę, która często ma wysokie stężenie rtęci. Nie oznacza to, że trzeba zupełnie zrezygnować z jedzenia wędzonych ryb. Spożywanie ich od czasu do czasu zwykle nie powinno zagrażać zdrowiu, jednak w codziennej diecie lepszym wyborem będą świeże ryby.

Spożywanie świeżych ryb przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia. Oprócz walorów smakowych, dostarczają one do naszego organizmu m.in. kwasy tłuszczowe omega-3. Mają one korzystny wpływ na pracę wielu narządów naszego ciała, a także wspomagają funkcje poznawcze mózgu.

Autor: ACG
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić