Łukasz Michalik
Łukasz Michalik|

Droga do zakażenia. Naukowcy sprawdzają, jak infekuje nas koronawirus

Walka z koronawirusem SARS-CoV-2 wkracza na nowy obszar. Badacze usiłują zrozumieć, w jaki sposób dochodzi do zakażenia. Wnioski z prowadzonych badań pozwolą skutecznie zabezpieczyć się przed infekcją.

Naukowcy badają, jak można zarazić się koronawirusem.
Naukowcy badają, jak można zarazić się koronawirusem. (Getty Images)

Głównym podejrzanym stały się komórki z wnętrza nosa, charakteryzujące się wysokim poziomem tzw. białek wejściowych. Są one wykorzystywane przez koronawirusa, aby dostać się do organizmu. Duże ilości takich białek znajdują się także m.in. w oku.

Badacze, którzy swoje wnioski opublikowali w "Nature Medicine", oparli je na danych, zebranych z ponad 20 różnych tkanek niezainfekowanych osób. Analizie podlegały m.in. próbki z płuc, jamy nosowej, oka, jelit, serca, nerek i wątroby.

Droga przez nos

Komórki kubkowe wytwarzające śluz i komórki rzęskowe w nosie miały najwyższy poziom obu białek wirusa COVID-19 spośród wszystkich komórek w drogach oddechowych. To najbardziej prawdopodobna początkowa droga infekcji dla wirusa – stwierdził uczestniczący w badaniach dr Waradon Sungnak.

Jak zauważył naukowiec, lokalizacja komórek w nosie sprawia, że są one łatwo dostępne dla wirusa. Ich lokalizacja sprzyja zarazem przenoszeniu zakażenia na inne osoby. Możliwą drogą zakażenia jest także kanał łzowy i jama ustna.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.