JKM

Brakujące ogniwo ewolucji. Naukowcy dotarli do niedostępnej jaskini

Podziel się:

W niedostępnej jaskini w Laosie naukowcy natrafili na bardzo osobliwe znalezisko. Odkryto tam ząb należący do młodej kobiety, która żyła 130 tys. lat temu. Właścicielka zęba najprawdopodobniej była denisowianką. To owiana tajemnicą grupa ludzi z epoki paleolitu, mogąca stanowić brakujące ogniwo w łańcuchu ewolucji.

Brakujące ogniwo ewolucji. Naukowcy dotarli do niedostępnej jaskini
Naukowcy natrafili w Laosie na ludzki ząb sprzed 130 tys. lat (Uniwersytet Kopenhaski, Fabrice Demeter)

Znaleziony dolny trzonowiec jest pierwszą skamienieliną stanowiącą dowód na to, że denisowianie żyli także w południowo-wschodniej Azji. Grupa ta opisana została dopiero w 2010 roku. Pierwsze jej ślady odkryto w Denisowej Jaskini w górach Ałtaj na Syberii. Naukowcy od jakiegoś czasu podejrzewali jednak, że denisowianie mogli zamieszkiwać tereny dzisiejszych Filipin, Papui-Nowej Gwinei i Austalii.

Odkrycie potwierdza ustalenia genetyków, mówiące o tym, że przodkowie współczesnych ludzi i denisowianie mogli spotkać się w Azji Południowo-Wschodniej – zaznacza autor badania Clement Zanolli, paleoantropolog z Uniwersytetu Bordeaux i Francuskiego Narodowego Centrum Badań Naukowych (CNRS).

Tajemniczy ząb znaleziony w jaskini. Należał najprawdopodobniej do denisowianki

Archeolodzy natrafili na ząb w Cobra Cave, 260 km na północ od stolicy Laosu, Wientian. Wykopaliska rozpoczęły się w 2018 roku. Wcześniej znaleziono tam kości zwierząt sprzed ponad 160 tys. lat.

Zęby są jak czarna skrzynka w samolocie. Przechowują wiele informacji o ich życiu danego gatunku. Dla nas paleoantropologów są niezwykle użytecznymi skamieniałościami – podkreśla autor badania.

Naukowcy porównali wypukłości i zagłębienia na zębie z innymi skamieniałymi zębami należącymi do archaicznych ludzi i stwierdzili, że nie przypominają one zębów należących do homo sapiens lub homo erectus. Znalezisko najbardziej przypominało ząb denisowianina znaleziony na tybetańskim płaskowyżu w Xiahe, w chińskiej prowincji Gansu.

Analiza białek w szkliwie zęba wskazuje, że ​​jego właścicielką była kobieta. Badacze nie wykluczają, że ząb mógł należeć do neandertalczyka. Podkreślają jednak, że jest to bardzo mało prawdopodobne.

Układ wypukłości i zagłębień jest bardzo charakterystyczny dla danego gatunku – zwraca uwagę Zanolli.

Brakujące ogniwo ewolucji. Odkrycie może rzucić światło na dawne dzieje człowieka

Naukowcy wskazują, że znalezisko może być bardzo istotne dla rozwoju paleoantropologii. Współcześni ludzie mają bowiem w sobie domieszkę DNA pochodzącego od denisowian. Takson ten krzyżował się na pewnym etapie z homo sapiens.

Analizując dane genetyczne można przyjrzeć się historii ludzkości. Badacze zaznaczają, że denisowianie mogą stanowić brakujące ogniwo w łańcuchu ewolucji współczesnych ludzi.

Obejrzyj także: DNA nieokreślonego człekokształtnego jest w nas. Najnowsze odkrycie naukowców