Najważniejsze informacje
- Nowelizacja ustawy o transporcie zbiorowym ma przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu.
- Dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu wyraża obawy dotyczące centralizacji transportu.
- Marszałkowie województw mają stać się głównymi koordynatorami przewozów.
Nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym ma na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Projekt zakłada, że marszałkowie województw będą pełnić rolę integratorów przewozów, co budzi obawy ekspertów. Dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu wyraził swoje zaniepokojenie centralizacją transportu.
Boję się postanowień ustawy wprowadzających centralizm transportu w regionach, bo to nigdzie dobrze nie funkcjonuje — powiedział ekspert w rozmowie z Polską Agencją Prasową.
Obecne przepisy w Polsce bazują na niemieckim modelu transportu, który zakłada długoterminowe planowanie. W Niemczech regionalne plany transportowe są przyjmowane z wyprzedzeniem 5 lat i obowiązują przez 15 lat, co pozwala na stabilne planowanie rozkładów jazdy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
To daje informacje z dużym wyprzedzeniem, od kiedy, do kiedy jakieś połączenie będzie zamknięte, czy z jaką szybkością może jeździć dany pociąg. Przy takim podejściu można projektować rozkłady jazdy autobusów. W Polsce rozkłady jazdy pociągów mamy zmieniane co chwilę. W tej sytuacji władze powiatów nie wiedzą czy mają się dopasować do organizowanej przez marszałka województwa kolei, czy zapewnić swoim mieszkańcom stabilny dojazd do pracy czy szkoły, niezależnie od sytuacji na kolei - powiedział Beim w rozmowie z PAP.
Rola marszałków
Marszałkowie województw mają koordynować sieć połączeń, co może być wyzwaniem. - Komunikacja autobusowa ma z reguły charakter subregionalny, a z poziomu władz województwa może być trudno rozstrzygać, jaki powinien być standard usług w poszczególnych powiatach — zauważył ekspert.
Planowane jest przekształcenie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w Fundusz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Kompetencje dotyczące obsługi funduszu mają zostać przekazane marszałkom, co może usprawnić działanie systemu transportowego.
Z dotychczasowych założeń wynika, że "rząd ma przyjąć projekt zmian w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym w trzecim kwartale tego roku".
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.