Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
oprac. Anna Wajs-Wiejacka | 

Centralizacja transportu regionalnego. Eksperci nie kryją obaw

6

Nowelizacja ustawy o transporcie zbiorowym budzi kontrowersje. Eksperci boją się, że centralizacja może nie przynieść oczekiwanych efektów. - Obawiam się postanowień ustawy wprowadzających centralizm transportu w regionach — powiedział wprost dr Michał Beim w rozmowie z PAP.

Centralizacja transportu regionalnego. Eksperci nie kryją obaw
Centralizacja transportu publicznego (Getty Images, Dominika Zarzycka)

Najważniejsze informacje

  • Nowelizacja ustawy o transporcie zbiorowym ma przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu.
  • Dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu wyraża obawy dotyczące centralizacji transportu.
  • Marszałkowie województw mają stać się głównymi koordynatorami przewozów.

Nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym ma na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Projekt zakłada, że marszałkowie województw będą pełnić rolę integratorów przewozów, co budzi obawy ekspertów. Dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu wyraził swoje zaniepokojenie centralizacją transportu.

Boję się postanowień ustawy wprowadzających centralizm transportu w regionach, bo to nigdzie dobrze nie funkcjonuje — powiedział ekspert w rozmowie z Polską Agencją Prasową.

Obecne przepisy w Polsce bazują na niemieckim modelu transportu, który zakłada długoterminowe planowanie. W Niemczech regionalne plany transportowe są przyjmowane z wyprzedzeniem 5 lat i obowiązują przez 15 lat, co pozwala na stabilne planowanie rozkładów jazdy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak wyglądać będzie II tura? Prof. Dudek pewny ws. Mentzena
To daje informacje z dużym wyprzedzeniem, od kiedy, do kiedy jakieś połączenie będzie zamknięte, czy z jaką szybkością może jeździć dany pociąg. Przy takim podejściu można projektować rozkłady jazdy autobusów. W Polsce rozkłady jazdy pociągów mamy zmieniane co chwilę. W tej sytuacji władze powiatów nie wiedzą czy mają się dopasować do organizowanej przez marszałka województwa kolei, czy zapewnić swoim mieszkańcom stabilny dojazd do pracy czy szkoły, niezależnie od sytuacji na kolei - powiedział Beim w rozmowie z PAP.

Rola marszałków

Marszałkowie województw mają koordynować sieć połączeń, co może być wyzwaniem. - Komunikacja autobusowa ma z reguły charakter subregionalny, a z poziomu władz województwa może być trudno rozstrzygać, jaki powinien być standard usług w poszczególnych powiatach — zauważył ekspert.

Planowane jest przekształcenie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w Fundusz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Kompetencje dotyczące obsługi funduszu mają zostać przekazane marszałkom, co może usprawnić działanie systemu transportowego.

Z dotychczasowych założeń wynika, że "rząd ma przyjąć projekt zmian w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym w trzecim kwartale tego roku".

Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
"Paragon grozy" z Zakopanego. Ludzie reagują
Jak zrobić kociołek na ognisku? Prosty przepis
"Chyba zagram jutro w totka". Oto co znalazł w lesie
Niemiec mówi, co Polacy "odwalili" na jego weselu. "Polak potrafi"
Fentanyl zabił Pawła. Minął rok. Jego matka mówi, co się zmieniło
Jest decyzja biskupów. Wiadomo, czy w piątek można zjeść mięso
Samozbiory czereśni już w ten weekend. Znamy czas i miejsce
IMGW ostrzega. Niebezpieczne zjawisko da o sobie znać na wschodzie kraju
Groza na przejściu. Nagranie obiega sieć
Zanim wyjedziesz na urlop, włóż do doniczek. Dzięki temu rośliny nie uschną
Alarm w Czechach. Służby postawione na równe nogi
Czy latem grozi nam plaga komarów? Ekspert zabrał głos
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić