Ograniczenie ruchu lotniczego. Rząd wydał rozporządzenie

120

W poniedziałkowy wieczór rząd opublikował rozporządzenie w sprawie "wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym". Wynika z niego, że w maju warszawskie Okęcie będzie mogło działać od godz. 9:30 do 17:00.

Ograniczenie ruchu lotniczego. Rząd wydał rozporządzenie
Samolot LOT (Pixabay)

To rozporządzenie jest pokłosiem kryzysu w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Sytuacja jest trudna - prognozuje się, że z końcem kwietnia z PAŻP może odejść nawet 80 proc. kontrolerów zbliżania z lotniska na warszawskim Okęciu, jak i również kontrolerów obszaru odpowiedzialnych za bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej nad całą Polską.

W poniedziałkowym rozporządzeniu możemy przeczytać, że "w związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze" i "obniżeniem deklarowanej pojemności rejonu kontrolowanego TMA Warszawa (…) wprowadza się ograniczenia możliwości wykonywania operacji lotniczych".

Więcej szczegółów przekazał informator tvn24.pl. Twierdzi on, że decyzja o wydaniu rozporządzenia zapadła wtedy, gdy rząd otrzymał informację, jak formalnie powinno być wprowadzone ograniczenie ruchu lotniczego nad naszym krajem.

Okazało się, że to nie organizacja Eurocontrol ani Urząd Lotnictwa Cywilnego musieli podjąć decyzję o kasowaniu połączeń, ale sam premier - tłumaczy informator tvn24.pl.

"Korzystne dla PLL LOT"

Rozmówca tvn24.pl ocenia, że kluczową kwestią było określenie godzin pracy warszawskiego Okęcia, ponieważ właśnie od tego zależy, które linie lotnicze stracą najwięcej.

Zamknięcie lotniska w godzinach porannych uderzy w Wizzair, ale jest korzystne dla PLL LOT, bo narodowy przewoźnik ma więcej operacji w godzinach popołudniowych - dodaje informator.

Z rozporządzenia dowiadujemy się, że w ramach pierwszeństwa wykonywane będą następujące operacje lotnicze:

1) Londyn - Heathrow (EGLL);

2) Londyn - Luton (EGGW);

3) Londyn - Stansted (EGSS);

4) Frankfurt (EDDF);

5) Nowy Jork (KJFK);

6) Chicago (KORD);

7) Paryż (LFPG);

8) Bruksela (EBBR);

9) Stambuł (LTFM);

10) Rzym (LIRF);

11) Amsterdam (EHAM);

12) Toronto (CYYZ);

13) Dubaj (OMDB);

14) Incheon (RKSI);

15) Monachium (EDDM);

16) Rzeszów (EPRZ);

17) Wiedeń (LOWW);

18) Tel Awiw (LLBG);

19) Oslo (ENGM);

20) Zurich (LSZH);

21) Dublin (EIDW);

22) Kopenhaga (EKCH);

23) Budapeszt (LHBP);

24) Wilno (EYVI);

25) Praga (LKPR);

26) Bukareszt (LROP);

27) Düsseldorf (EDDL);

28) Barcelona (LEBL);

29) Lizbona (LPPT);

30) Tbilisi (UGTB);

31) Berlin (EDDB);

32) Szczecin-Goleniów (EPSC).

W przypadku gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza operacje lotnicze wymienione wyżej, oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa, na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne niż wyżej wymienione. W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie - dowiadujemy się z rozporządzenia.
Zobacz także: Kontrowersje wokół propozycji Ziobry. Rzecznik rządu stanowczo odpowiada
Autor: MDO
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić