Himalaje. DNA z "Jeziora Szkieletów" zbadane. Zdumiewające wyniki

Podziel się:

Jezioro Roopkund w Himalajach w Indiach, znane jako "Jezioro Szkieletów", zostało zbadane przez naukowców. Wyniki testów DNA są zaskakujące nawet dla specjalistów. Zagadka "Jeziora Szkieletów" w Himalajach, zamiast zostać rozwiązana, stała się jeszcze bardziej złożona i tajemnicza.

jezioro szkieletów roopkund himalaje
jezioro szkieletów roopkund himalaje (Wikimedia Commons CC BY-SA, Schwiki)

W jeziorze znajdują się setki ludzkich szkieletów – stąd nazwa. Na niektórych z nich nadal widnieją fragmenty ciała. Do tej pory naukowcy spekulowali, że wszystkie osoby, których szczątki leżą w jeziorze w Himalajach, zginęły w wyniku niesprecyzowanej katastrofy, która miała mieć miejsce ponad tysiąc lat temu.

Teraz to wszystko jest może jeszcze bardziej tajemnicze niż kiedykolwiek – powiedział po przeprowadzeniu nowego badania DNA jeden z jego autorów - David Reich, genetyk z Uniwersytetu Harvarda.

Nie wszyscy zginęli jednocześnie. Taki wniosek, dezawuujący poprzednie teorie, płynie z badania, które opublikowano we wtorek w czasopiśmie "Nature Communications". Naukowcy doszli do niego po zbadaniu DNA 38 osób – 23 mężczyzn i 15 kobiet, które pogrzebały Himalaje.