ABA

Życie na Marsie. Naukowcy zbadali najnowsze zdjęcia i ogłosili teorię

Podziel się:

Naukowcy badający zdjęcia uchwycone przez sondę Mars Reconnaissance Orbiter sądzą, że widać na nich duże struktury gliny. To miałoby świadczyć, że miliardy lat temu na Czerwonej Planecie znajdowała się woda w stanie ciekłym.

Życie na Marsie. Naukowcy zbadali najnowsze zdjęcia i ogłosili teorię
Naukowcy przeanalizowali zdjęcia wykonane na Marsie. (NASA)

Naukowcy dokładnie przeanalizowali zdjęcia wykonane przez sondę Mars Reconnaissance Orbiter. Są przekonani, że widać na nich struktury gliny, co mogłoby świadczyć o tym, że na Marsie znajdowała się woda w stanie ciekłym.

Życie mogło istnieć na Marsie przez długi czas

Badania opublikowane w czasopiśmie Icarus sugeruje, że w regionie dolin Ladon Valles można znaleźć struktury gliny świadczące o długotrwałej obecności wody w okresie od ok. 3,8 mld lat temu do ok. 2,5 mld lat temu.

Obecność glinek wskazuje na środowisko sprzyjające życiu, ponieważ glinki tworzą się i pozostają stabilne w warunkach neutralnego pH, gdzie woda utrzymuje się przez długi czas, co minimalizuje parowanie do innych minerałów - mówi Catherine Weitz, starszy naukowiec w Planetary Science Institute w Arizonie.

Weitz powoedziała, że jezioro najprawdopodobniej istniało w dorzeczu Ladon i północnym Ladon Valles. Dodała, że obecność gliny oraz położenie jeziora "mają wpływ na środowisko, które w tamtym czasie sprzyjało życiu".

Naukowcy zaznaczają, że najnowsze odkrycie nie jest dowodem na istnienie życia na Marsie. Nawet jeśli planeta posiadała warunki niezbędne do podtrzymywania życia nie oznacza to, że znajdowały się tam żywe organizmy. Nawet na Ziemi są miejsca, gdzie nie ma śladów życia pomimo występowania wody w stanie ciekłym.

Nasze badania wskazują, że osady ilaste naniesione przez bieżącą wodę w Eberswalde nie były niczym niezwykłym, ponieważ znamy wiele przykładów podobnych młodych dolin, które osadzały gliny w tym regionie - mówi Weitz.
Zobacz także: Niezwykłe odkrycie na Marsie. Naukowcy o potencjalnych śladach życia na Czerwonej Planecie