Maja Budka| 
aktualizacja 

Czym jest afirmacja? Jak ją stosować?

0

Afirmacje to często powtarzane stwierdzenia, które mogą wpłynąć na twoje myślenie oraz nastawienie. Jest to metoda, która nie wymaga żadnych pochłaniających działań ani nic nie kosztuje. Wystarczy regularnie przypominać sobie, że masz nad sobą kontrolę, a wizja tego, co chcesz osiągnąć, jest do zrealizowania. Jak skupić i przekierować swoje myśli na pozytywy? Dowiedz się jak zacząć afirmować.

Czym jest afirmacja? Jak ją stosować?
(Getty Images, Letizia McCall)

Czym jest afirmacja?

Co to znaczy afirmacja? Przez wiele osób słowo to jest mylnie rozumiane jako gloryfikacja, wychwalanie. Afirmować oznacza aprobować, utrwalić coś, odnosić się do czegoś z uznaniem. Pochodzi od łacińskiego słowa "affirmo", czyli udowadniać, zaręczać. Kwintesencją afirmacji jest zaakceptowanie i uznawanie czegoś za takie, jakie naprawdę jest. Powinna być obecna w życiu zawsze i utwierdzać cię w dążeniu do pożądanych celów. Jakie więc wykorzystywać potęgę afirmacji na co dzień?

Na czym polega afirmacja?

Każdy człowiek ma w życiu wyznaczone jakieś cele. Nie muszą być wcale górnolotne, takie jak znalezienie pracy, kupienie domu. Codzienność także składa się z małych celów. Wiele z nich to takie, które dotychczas były poza zasięgiem. Być może jednak nie wierzysz, że mogą zostać osiągnięte. Wówczas potrzebne jest zbudowanie nowego przekonania o sile własnych możliwości. Zmianie postrzegania samego siebie. Właśnie na tym polega afirmacja.

Afirmacja to nic innego jak zmiana swojego sposób myślenia o sobie samym, swoich możliwościach, zdolnościach, emocjach, zachowaniach. Jak tego dokonać? Zazwyczaj polega to na powtarzaniu w myślach pozytywnych twierdzeń na temat własnej osoby, co ma prowadzić do identyfikacji z ich treścią. Afirmacja nie sprawi, że rzeczy magicznie się wydarzą. Ale jeśli jesteś w stanie wyobrazić sobie to, co naprawdę chcesz osiągnąć, o wiele łatwiej jest do tego dążyć. Afirmacja nie jest więc zaklinaniem rzeczywistości. Jest utwierdzaniem w przekonaniu, że tak właśnie jest, choć wątpliwości w tym przeszkadzają.

Przykłady afirmacji

Afirmacja to dobry sposób na to, aby wesprzeć się w pozytywnym nastawieniu do siebie oraz świata, aby zawalczyć z lękiem czy niepewnością. Jak mogą brzmieć sentencje powtarzane w głowie? Oto kilka przykładów:

"Zastępuję uczucie niepewności i niepokoju wiarą, że wszystko się ułoży. Wiem, że będzie dobrze". "Wyglądam pięknie taka, jaka jestem i nie muszę się odchudzać". "Jestem cierpliwa i skoncentrowana. Kontroluję sytuację". "Jestem w stanie temu sprostać. Nic mnie nie zniechęci". "Dotarłem aż tutaj dzięki sobie i nic nie nakłoni mnie, by zawrócić z wyznaczonej ścieżki". "Znajduję się w bardzo dobrym miejscu. Dostrzegam i doceniam dobre rzeczy wokół mnie". "Jestem spokojna i opanowana. Nic nie wytrąca mnie z równowagi". "Nie czuję się źle, prosząc o pomoc. Są momenty, gdy każdy potrzebuje wsparcia".

Jak rozpocząć proces afirmacji?

Skoro wiesz już, co to afirmacja i jak wygląda, dowiedz się, co należy zrobić, aby wprowadzić afirmację do swojego życia. Pierwszy etap to przyznanie się przed sobą, co chcemy osiągnąć i jakie są nasze cele. Dopiero świadome ich określenie sprawi, że będą one możliwe do osiągnięcia. Jeśli wiesz już, co chcesz osiągnąć lub do czego zmienić podejście, możesz przystąpić do formułowania sentencji, która stanie się twoją afirmacją.

Jest to jeden z ważniejszych etapów. Skup się na wszystkich emocjach, jakie towarzyszą ci, gdy myślisz o tej rzeczy. Dobierz słowa najlepiej pasujące do tego, co chcesz uzyskać poprzez afirmację. Pamiętaj, że treść ma być osadzona w teraźniejszości, sformułowana w pierwszej osobie. Używana w zgodzie z wewnętrznym stanem. Ma zadziałać tu i teraz, nie w przyszłości. Unikaj niedopowiedzeń i słów świadczących o niepewności. Zastąp je konsekwentnymi wyrażeniami. Wzoruj się na tych sentencjach, które podaliśmy wyżej. Możesz poprzedzić treść sentencji słowem "chcę", gdy służy to skierowaniu uwagi na stan pożądany, w którym jeszcze nie jesteś, choć bardzo chcesz i do tego dążysz.

Aby ułatwić proces, możesz założyć sobie specjalny zeszyt, w którym będziesz zapisywać treść swojej afirmacji. Korzystaj z niego codziennie, powtarzając sobie nie tylko sentencję, ale także emocje, jakie jej towarzyszą. Afirmacja to rozmowa z własną podświadomością. Wsłuchaj się w swój wewnętrzny głos. To więc oczywiste, że na początku w twojej głowie pojawią się wątpliwości. Aby odpowiednio się przygotować, zapisuj w zeszycie nie tylko treść afirmacji, ale także reakcje na nie. Te dobre, jak i te złe.

Kiedy stosować afirmację?

Afirmacja może pomóc zawsze, w każdym momencie życia, bez względu na wiek czy stan zdrowia. Doda siły w momentach, w których czujesz blokadę i niepewność. Umożliwi osiągnięcie pełnej samoakceptacji. Afirmację możesz stosować zawsze wtedy, kiedy tego potrzebujesz. Aby zadziałała przekonująco i mocno oddziaływała na twoje myśli i podejście, warto robić to nie tyle codziennie, a nawet 3 razy dzienne o wyznaczonych lub zmiennych porach. Poprzez powtarzanie słów osiągniesz większą pewność siebie, a także nabierzesz motywacji do działania. Oczywiście warto wspomagać się rzeczywistym lub nawet symbolicznym działaniem, które ma służyć przekonaniu o zaangażowaniu się w wyznaczony cel.

Afirmacje stosuje się, by przegonić natrętne negatywne myśli przeszkadzające w uświadomieniu sobie swojego potencjału. Pamiętaj jednak, że jest to jedynie forma wewnętrznego wsparcia i pomocy. Jeśli czujesz, że negatywne emocje cię przygniatają i nie potrafisz znaleźć od nich ucieczki, udaj się po pomoc do odpowiedniej i kompetentnej osoby, np. do psychologa.

Zobacz także: W momencie kryzysu zaczęła medytować. Paulina Młynarska o zaletach jogi
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić